Teaching Games for Understanding (TGfU) dalam pengertian Bahasa Malaysia ialah
mengajar memahami permainan iaitu guru mengajar dan pelajar belajar memahami konsep
permainan sambil bermain. TGfU dipelopori oleh Bunker
dan Thorpe (1982) yang bermatlamat
untuk memperkembangkan kemahiran kognitif dan psikomotor individu dalam sukan
berdasarkan penyelesaian masalah dan membuat keputusan. Pendekatan TGfU adalah kepada pemahaman taktikal dan strategi bermain sebelum
kepada penguasaan teknik kemahiran (Araújo et al, 2007; Bunker & Thorpe, 1982; Griffin, Mitchell, &
Oslin, 1997). Pelajar perlu memahami mengapa, bila dan di mana untuk melakukan sesuatu taktik
dan strategi dalam permainan sebelum mereka belajar bagaimana menguasai kemahiran.
TGfU juga menekankan
konsep apresiasi dalam permainan kerana pendekatan ini melibatkan kesedaran
taktikal sebagai asas membuat keputusan semasa bermain. Sehubungan itu, pelajar perlu memahami strategi tentang mengapa sesuatu
permainan itu perlu dipelajari sebelum mereka belajar bagaimana menguasai
sesuatu kemahiran. Dengan
itu, pelajar menyedari bila dan mengapa kemahiran diperlukan dalam konteks
bermain.
Falsafah TGfU ialah pelajar perlu
tahu dan faham bagaimana untuk menjayakan sesuatu permainan serta berkebolehan mengaplikasikan
kemahiran pergerakan/fizikal sambil belajar membuat keputusan ketika bermain. Permainan disertai dengan beberapa soalan berbimbing bagi
menggalakkan pelajar menguasai permainan melalui kaedah menyelesaikan masalah. Mengalihkan
konsep mengajar kemahiran secara berpusatkan latihan atau individu kepada
pendekatan mengajar berpusatkan strategi bermain secara berkumpulan.
No comments:
Post a Comment