·
Menekankan konsep
apresiasi dalam permainan kerana melibatkan kesedaran taktikal sebagai asas
membuat keputusan semasa bermain.
·
Menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan dengan memberi ruang dan peluang meneroka dan belajar dalam pergerakan
kemahiran fizikal dalam lingkungan konteks aktiviti fizikal, mengekalkan minat untuk belajar dan menimbulkan
keseronokan semasa bermain.
TGfU mencadangkan cara seseorang mampu menghargai keseronokan bermain ke arah
membina daya usaha atau kesungguhan belajar teknik kemahiran untuk meningkatkan
permainan.
·
Menyediakan
persekitaran pembelajaran holistik dan konstruktif melalui beberapa soalan bagi
menyokong proses belajar semasa aktiviti bermain. Meningkatkan aras domain pembelajaran kognitif dengan penggunaan permasalahan taktikal
dan penyelesaian yang mengatasi atau melebihi (transcend) pelbagai permainan
dan pendekatan sebagai tulang belakang. Pelajar bukan sahaja memahami apa yang
mereka patut tahu untuk berjaya dalam permainan, tetapi yang lebih penting bila
dan mengapa untuk membuat keputusan dalam konteks permainan yang dinamik dan
pelbagai.
·
TGfU
fokus kepada pemusatan pelajar dan pemusatan bermain untuk membantu pelajar perkembangkan
dan menghasilkan kemahiran yang betul yang dikehendaki supaya dapat mengambil
bahagian dalam sukan tertentu.
·
TGfU
menyediakan pelajar dengan peluang memikul tanggungjawab ke atas pembelajaran
melalui pergerakan pada diri sendiri dan orang lain, kemahiran sosial, bersikap
positif dan nilai. Membenarkan pelajar mengalihkan pengalaman belajar melalui
alam penerokaan dan mengaplikasikan pengalaman tersebut dalam bidang
perkembangan pergerakan kognitif.
No comments:
Post a Comment